beyit

MESNEVİ'NİN İLK ONSEKİZ BEYTİ

BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM



Dinle, bu ney nasıl
şikayet ediyor, ayrılıkları nasıl anlatıyor:



Beni kamışlıktan
kestiklerinden beri feryadımdan erkek, kadın... herkes ağlayıp inledi.



Ayrılıktan parça
parça olmuş, kalb isterim ki iştiyak derdini açayım



Aslından uzak düşen
kişi,yine vuslat zamanını arar.



Ben her cemiyette
ağladım, inledim. Fena hallilerle de eş oldum, iyi hallilerle de.



Herkes kendi zannınca
benim dostum oldu ama kimse içimdeki sırları araştırmadı.



Benim esrarım
feryadımdan uzak değildir, ancak (her) gözde, kulakta o nur yok.



Ten candan, can da tenden
gizli kapaklı değildir, lakin canı görmek için kimseye izin yok.



Bu neyin sesi ateştir,
hava değil; kimde bu ateş yoksa yok olsun!



Aşk ateşidir ki neyin
içine düşmüştür, aşk coşkunluğundur ki şarabın içine düşmüştür.



Ney, dosttan ayrılan
kişinin arkadaşı, haldaşıdır.

Onun perdeleri, perdelerimizi yırttı.



Ney gibi hem bir zehir,
hem bir tiryak, ney gibi hem bir hemden, hem bir müştak kim gördü?



Ney kanla dolu olan
yoldan bahsetmekte, Mecnun aşkının kıssalarını söylemektedir.



Bu aklın mahremi
akılsızdan başkası değildir,

dile de kulaktan başka müşteri yoktur.



Bizim gamımızdan
günler, vakitsiz bir hale geldi; günler yanışlarla yoldaş oldu.



Günler geçtiyse, geçip
gitsin; korkumuz yok.

Ey temizlikte nazirı olmayan, hemen sen kal!



Balıktan başka her şey
suya kandı, rızkı olmayana da günler uzadı.



Ham, pişkinin halinden
anlamaz, öyle ise söz kısa kesilmelidir vesselam.

Yorumlar

Unknown dedi ki…
zerre kadar şüphem yoktur ki Hz.Mevlana o asrın müceddidi olmasın. Bize nuru bugünü dahi aydınlarıyor.
DLK dedi ki…
"Hz.Mevlânâ’yı sağdan soldan değil, bizatihi kendisinden öğrenin. O eserlerinde gizlidir" dıyor âli şahsiyetlerden biri. tüm insanlık âlemine eşsiz bir mânevi miras olan; O müstesna eserleri, daha dikkatli bir şekilde okumaya, okuduklarımızı anlamaya, anladıklarımızı da yaşama gayreti içinde olmaya bizleri davet etmiştir.Bize de icabet etmek düşmektedir
metinekinci dedi ki…
"MESNEVÎ'NİN İLK 18 BEYTİ ve ŞERHİ" başlıklı güzel bir yazıyı buradan okuyabilirsiniz.
DOLUNAY DALYANOĞLU dedi ki…
Hazırlayanın ellerine sağlık, Allah razı olsun.
Unknown dedi ki…
ya bişey sorcam mesnevi nin 1. cildinde ümmeti merhume varmış o kim
Unknown dedi ki…
Emeğinize sağlık,Allah razı olsun
çok güzel bi sayfa olmuş,teşekkürler.....
Unknown dedi ki…
şehid olan kişi mevlananın ruh ikizi tebrizli şems
medcezir dedi ki…
allah ilahi aşkı bizim gönlümüzede
zerremizede,rumi ve şemsin muhabbetini de nasip etsin inşallah.selametle arkadaşlar..
sngul dedi ki…
Özür dilerim ama bunu çok açık bir dille tercüme edilememiş bu günkü Türkçeye...1979 da elime bir tercüme geçmişti ve ben o kitabımı kaybettim Aynen şöyle başlıyordu ilk 18 kıtası...

Dinle neyden duy neler söyler sana,
Derdi vardır ayrılıklardan yana,

Kamışlıklardan kestiler der;beni.
Dinler ağlar hem kadın hem er beni,

Anlamazmış has adamdan ham adam,söz hem az hem öz gerektir vesselam...
Unknown dedi ki…
mevlana suphesiz o devrin ve gelecek devirlerin allah askı ile yanmıs ve kavrulmuş bir allah dostu olarak bilinecektır.
osman dedi ki…
Yorumları okudugumda kimsenin mevlanayı anlamadıgını gördüm.Hala onu bulundugu asra ve dine uydurmaya çalışıyorlar.Onu tanıyan kimse bir kelime dahi yazamaz,onu anlatmaya kelimelerin gücü yetmez.....
sedr dedi ki…
kolay değildir Aşkın ne anlama geldiğini anlamak anlatmak.. ey Mevlana bu topraklarda yaşayıp seni tanımamak talisizliktir bence..
zakariya dedi ki…
selamlar. mesnevinin başlığı neyname olarak bilinir ve neredeyse tüm mesnevinin özetidir. tercümede bir kaç yanlış var ama yinede iyidir. tabi içinde olan hadis ve ayetleri bilmeden bu bölümün anlatılması zor. misal olarak:
محرم این هوش جز بی هوش نیست / مر زبان را مشتری جز گوش نیست
bu ayıklığın mahremi baygınlıktır - dilin müşterisi sadece kulaktır. Hz.Resul i ekrem şöyle buyurmuş:
الموعظه اذاخرج من قلب دخل فی القلب و اذا خرج من اللسان لم یتجاوز الاذان
yürekten çıkan söz yüreğe oturur, dilden çıkanın müşterisi kulaktır.
gibi hadisler veya iiraf suresi 143.ayet Hz.musa hakında, bu başlığın içinde saklanmıştır.
başlık tamamen irfanidir ve öyle 3-5 sayfa ile bitecek bir başlık değil. beyitlerin çoğunda, Hafızın gazelleri gibi iyham vardır. iyham, şairin ikiden fazla anlam taşıyan kelimelerden istifade etmesidir ve bu nedenle gerçek düşüncesini anlamak baya zor olur(yüz= surat, denizde yüz). bu tip arifler kendi zamanının cahilleri korkusundan hep iyhamlı kelimeler kullanarak, kendilerine RİND lakabı vermişler(Rind= kurnaz, iki yüzlü). bu başlığın önemini anlamak için bilmeliyiz ki sadece Cübran Halil Cübran bu başlık için neyname diye bir kitap yazmıştır ve diğer mesnevi şinaslar yüzlerce tefsir yazmışlar, halada yazmaktalar, çünkü bu başlık mesnevinin özetidir. gerçektende doğru demiş ki: her kes kendi zannından(beyin kapasitesine göre, bakış açısına göre) bana yar oldu. mesnevini okurken ambalajı ve micevherini ayırmaya çalışalım. bunu öğrenmem 35 senemi aldı.
zakariya dedi ki…
Sayın Osman bey, yorumunuzun ilk bölümüne katılıyorum ama son bölümüne değil. mevlanada büyük arifler gibi büyük insanlardan etkilenmiştir. mesnevide olan hikayelerin çoğu kendisinden önce yaşıyan şairler ve ariflerden alınmıştır. mesela Rumlarla çinlerin ressamlık yarışması hikayesini Hekim Nizamiden almıştır. biliyorsunuz ki Nizami Bir Türk olduğu halde, fars edebiyatının en büyük beş şairinden biridir. ve açıkca söyleyebilirim ki Nizaminin anlatdığı biçim mevlananınkından çok daha üstün sayılır. zaten Nizami şiirleri mesnevi kalıbında hep özeldir ve firdevsiden sonra ikinci insanlık harıkası sayılmaktadır. mevlana onun gibi insanlardan özellikle şemsden çok etkilenmiştir. açıkcası mevlanayı mevlana yapan şemsdir. bildiğimiz gibi semsde bir Türkdü. mevlana bunlar dışında yunan felsefesi, Attari nişaburi, zakariyayi razi, ibni sina, farabi, bayezidi bestami, firdevsi ve bir çok arif ve filozoftan etkilenerek mevlana olmuştur. mesnevi tam hatasız bir kitap sayılmaz ama hataları onun değerinden zerre kadar azaltmaz. mevlananın divani şems i daha derin ve anlaması daha zordur. bu nedenle kendimizi korkutmadan mesneviyi okuyalım ve bu meneviyyat okyanusundan payımızı alalım. bizler hep böyle yaptık ki mesnevinin ilk nushasını Rinold Alin Nikelson yaptı ve mevlanayı dünyaya avrupalılar tanıttı, Hafızı Götenin tanıttığı gibi.
Adsız dedi ki…
Zekeriya Hocam, yorumlarınızı okuyunca cehaletimin anlamamdaki kıtlığın yegane nedeni olabileceği düiüncesine kapıldım.

Haberleşmek isterim. tugruluae@gmail.com
Onlyavatar dedi ki…
Mevlana aşkın tam kendisidir hem aşık hem maşuk konumundadır ona keza şems-i tebrizide kendisinin manevi yolculuğu nu onunla tamamlamıştır.Bakıldığında mürşid şemstir fakat birbirlerine hem mürşid hemde mürid olmuşlardır. Aşk yolculuklarını birbirlerinde tamamlamıs iki aşık ve maşukturlar. Onların bu hallerini anlayamayanların nasibinede gaflet düşmüstür.Benim anladığım budur allahalem yanlış ımı allah c.c. tamamlasın.
Onlyavatar dedi ki…
Mevlana aşkın tam kendisidir hem aşık hem maşuk konumundadır ona keza şems-i tebrizide kendisinin manevi yolculuğu nu onunla tamamlamıştır.Bakıldığında mürşid şemstir fakat birbirlerine hem mürşid hemde mürid olmuşlardır. Aşk yolculuklarını birbirlerinde tamamlamıs iki aşık ve maşukturlar. Onların bu hallerini anlayamayanların nasibinede gaflet düşmüstür.Benim anladığım budur allahalem yanlış ımı allah c.c. tamamlasın.
Unknown dedi ki…
Yorumlari okudum da kimse Mevlana'yı anlamamış, herkes onu çağının yerel bir dini inanışına yaftalıyor. Mevlana'nın da dediği gibi kimse onun sırlarını anlayamıyor.

Unknown dedi ki…
Kimse Mevlana'yı anlamamış, hala onu bir dine mensup çağının insanı modelinde kafanızda kurmaya devam edin. Onun da dediği gibi sırlarını anlayamıyorsunuz.
Unknown dedi ki…
mevlanayı anlamamış diyenlere burdan gülüyorum. siz anladığınız için mi diğerlerinin anlamadığını iddia ediyorsunuz?.. mevlana bir hak aynasıdır herkez gözünün gördüğü kadar yansıyan tecelilileri görür. mevlana bir hak çeşmesidir herkez kabı kadar nasiplenir. hz mevlanaya şair edebiyatçı hikayeci kendinden önceki şairlerden esinlenmiş diyenlerede gülüyorum. hz mevlana can gözüyle kesbedilecek göremediğimiz hakikatleri sembolik hikayelerle anlatmıştır. bu hikayeleri okuyanların canı ulu hazretin canından nasiplenir hikayeler birer araçtır. hz mevlanayı bir dinle kısıtlayanları suçlayan din tanımazlara da burdan yine hz mevlananın sözüyle cevap veriyorum. BEN KURANIN BENDESİYİM. HZ MUHAMMED MUSTAFANIN AYAĞININ TOZYUM. KİM BENDEN BUNDAN BAŞKA SÖZ NAKLEDERSE O SÖZDEN DE O SÖZÜ SÖYLEYENDEN DE DAVACIYIM.
Unknown dedi ki…
guven 2340 size canu gönülden katılıyorum hz mevlana asrının müceddididir. rubaisinde bugün ahmet benim diyor.. :)
ismiisim dedi ki…
Rabbim hidayete erenlerden doğruları görenlerden Allah yolunda olanlardan olmayı nasip etsin. Nefsin , Dünyanın , görünüşü nice olan şeytanın tuzaklarından korusun muhafaza etsin.
Unknown dedi ki…
sayın Smily Corn efendileri, acaba siz anladınız da söylemekten mi çekiniyorsunuz. olabilir. yoksa korkuyormusunuz? merak etmeyim ben sizi anlarım. mesnevini kendi dilinde okumamdan neredeyse 40 sene geçti. ben bunu anlamadıysam bugüne kadar, demek ki bu kitap hiç bir işe yaramıyormuş, biz boşuna yıllarımızı heba etmişiz. mevlana'ya söyleyeceğiniz bir şey var mı? dinsiz miydi kendisi? yoksa din alimi mi? benim toleransım fena sayılmaz. kimseyle de kavga etmem, mevlana hakkında dinsiz idi veya din alimi idi diyecekseniz eğer, peşin olarak söyliyim ki iki side yanlış. yok eğer mesnevi konusunda cehaletinizi örtmek istiyorsanız başka. aynı lafları kur'an içinde söylerler, kimse bu kitabı anlayamaz diye. öyle ise neden geldi? bide ayet de ben bunu anlayacağınız dilde gönderdim, der.
sonuç olarak ben hazırım sayın Smily, bilmediklerimi öğrenmek için.
osman dedi ki…
Mevlana'ya dini kimlik vermek ona yapılabilecek en büyük hakarettir.O felsefi şahsiyetiyle tam bir halk adamıdır,filozoftur.
Mezarı başında kur an Arapça (manasını bilmeden)okuyanlar ölüsünden medet umanları gördükçe dinimizin içinde bulunduğu durumu daha iyi anlıyorum Mevlana'yı Mevlana yapan mesnevi Kitabı'dır.Kendi tabiri ile SENDE O AKIL VARSA.
osman dedi ki…
Fatiha Suresi'nde dektera ettiğimiz .Yalnız sana inanır ve yalnız senden yardım dileriz ayetine inat elimize geleni put yapma Peşinde koşan ahmaklar Hz Muhammed'e yaptıklarını Mevlanayada yaptır.ANLAMADILAR.

Bu blogdaki popüler yayınlar

hikaye113

Hz.Mevlana'dan Bir Dua

hikaye61